Aan het begin van dit schooljaar opende Leerpark Arnhem de deuren voor leerlingen van Kentalis College Arnhem. Eerder hoorden we van Kentalis-directeur Sander Pietersen al dat het een uitstekende match is. Ook Leerpark-directeur Geke Kersten is zeer te spreken en gaat, vanzelfsprekend, uit van een langdurige samenwerking. “Ik zie het als een win-winsituatie voor beide partijen.”

Kersten werkt nu acht jaar bij Leerpark Arnhem en was vanaf de start betrokken bij het symbioseproject: het ‘in huis’ halen van de leerlingen van Kentalis College Arnhem. Zo’n twee jaar geleden klopte de toenmalige directeur van Kentalis College Arnhem bij Kersten aan. “Na het eerste gesprek wist ik al: dit gaan we doen”, vertelt Kersen. 

Missie en visie naast elkaar

Dat het vervolgens nog twee jaar duurde voor beide scholen daadwerkelijk samensmolten, had dus niets te maken met de wederzijdse motivatie. Er komt een boel bij kijken. “Er is een verschil tussen iets willen en iets juridisch geregeld krijgen”, legt Kersten uit. Denk aan de AVG, systemen, samenwerkingsovereenkomsten die over en weer gaan tussen besturen en de gemeente. En dan was er ook nog eens die pandemie. “Als er geen corona was geweest, had het proces korter geduurd. Maar we moesten natuurlijk ook nog een verbouwing doen. De samenwerking zelf verliep wel heel soepel. Dat komt omdat we allebei de meerwaarde zagen. Ik zeg altijd dat ik geen verzamelgebouw van bedrijven wil zijn, ook al hebben we de ruimte. Het gaat om de meerwaarde. We hebben echt de tijd genomen om de teams erbij te betrekken en onze missie en visie naast elkaar te leggen.” 

Gelukkig lagen de missie en visie van Leerpark en Kentalis College Arnhem dicht bij elkaar. Er waren ook geen hobbels in hoe zij het onderwijs met elkaar wilden inrichten: “We wilden gewoon beginnen. Het is een goeie samenwerking met een goeie harmonie. We zijn heel blij dat we dit gedaan hebben. Ik zie blije leerlingen van Kentalis die het fijn vinden en ook onze leerlingen hebben er geen problemen mee. Ze gingen vrij makkelijk samen en horen er nu gewoon bij”.

"We hebben echt de tijd genomen om de teams erbij te betrekken en onze missie en visie naast elkaar te leggen"

"Het feit dat wij ook leerlingen hebben die taalondersteuning nodig hebben, maakt dat het een win-winsituatie is voor beide partijen"

Het team erbij betrekken

De leerlingen van Leerpark Arnhem hebben net als de leerlingen van Kentalis College Arnhem extra ondersteuning nodig. Toch zijn de docenten van Leerpark minder gewend om langzamer te spreken of meer woorden uit te leggen. Dat leren zij nu van de docenten van Kentalis en daar leren de leerlingen ook weer van. “Het principe ‘iedere docent is een taaldocent’ is veel meer levend geworden bij ons op school.” 

Een succesvolle samenwerking, waar Kersten nog elke dag achter staat en ze zijn al aan het kijken hoe ze nóg inclusiever kunnen zijn. “Wat ik er zo mooi aan vind, is dat je geen uitzonderingen gaat maken; dat leerlingen niet naar een speciale school hoeven. Het feit dat wij ook leerlingen hebben die taalondersteuning nodig hebben, maakt dat het een win-winsituatie is voor beide partijen. Dat komt ook wel omdat het cluster 2-leerlingen zijn met minder problematiek in het gedrag, maar meer ondersteuningsbehoefte op het gebied van taal. Dat hebben onze leerlingen ook meer nodig.” 

De problemen die ze onderweg tegen komen, worden direct opgelost. Een direct gevolg van het intensieve voortraject. Kersten geeft dan ook als tip aan andere scholen: “Bereid zo’n samenwerking heel goed voor en betrek daar het team in vanaf stap één.” 

Meer weten over de samenwerking tussen Kentalis en Leerpark Arnhem? Lees dan het interview met directeur Sander Pietersen van Kentalis Arnhem!