7 februari 2023 – Digitaal Scheidingsloket: eerste hulp bij (vastgelopen) scheiding voor ouders, kinderen én professionals in de Regio Centraal Gelderland. Benieuwd naar wat het Digitaal Scheidingsloket precies biedt? We vertellen het hier.
Tot 31 december 2022 liep de pilot van het Digitaal Scheidingsloket (DSL). In oktober 2022 hebben de wethouders in de regio Centraal Gelderland besloten dat het Digitaal Scheidingsloket vast onderdeel moet worden van ons aanbod in de regio. Zij vinden het DSL een onmisbare voorliggende en laagdrempelige voorziening voor ouders, kinderen en professionals die te maken hebben met (complexe) scheiding.
Meerwaarde Digitaal Scheidingsloket (DSL)
Met het DSL willen we voorkomen dat mensen in een complexe scheiding terechtkomen. Dat doen we door alle informatie voor ouders en hun kinderen op één plek aan te bieden, gecombineerd door een luisterend oor van de deskundigen in het loket, het geven van advies en waar nodig doorverwijzen naar relevante voorzieningen en de lokale toegang. Ook kunnen professionals ons als scheidingsdeskundigen raadplegen voor advies en/ of als sparringpartner.
Resultaten
in 1,5 jaar tijd zijn er ruim 250 inwoners en professionals uit onze regio geholpen door het Digitaal Scheidingsloket. De vragen zijn zeer divers, van lichte vragen tot aan vragen waarbij de gezinssituatie al geëscaleerd is. Een aantal voorbeelden uit de praktijk:
- ‘Wij gaan uit elkaar, hoe stellen we een ouderschapsplan op?’
- ‘Ik heb geen gezag over de kinderen. Kan ik wel een omgangsregeling krijgen?’
- ‘Hoe vertel ik mijn partner en mijn kinderen dat ik wil scheiden?’
- Wijkcoach: ‘moeten beide partijen meewerken om een echtscheiding te kunnen aanvragen?’
Onze scheidingsdeskundigen staan klaar voor alle vragen van de inwoners en professionals, we denken mee en bieden graag de helpende hand. Door vragen vroegtijdig te signaleren en laagdrempelige hulp te bieden, kan erger worden voorkomen.
Website
Met veel aandacht is de website van het DSL ontwikkeld en gevuld met informatie waar de doelgroep behoefte aan heeft. Voor de volwassenen is dit www.digitaalscheidingsloket.nl en kinderen kunnen terecht op www.mijnoudersgaanuitelkaar.nl.
Social media
Sinds november 2021 zijn er ook onafhankelijke socialmediakanalen (Facebook en Instagram) ingericht voor het DSL. Vooral de jongere doelgroep (12-25 jaar), maakt veel gebruik van het internet en social media. Daarnaast worden taboe- of gevoelige onderwerpen makkelijker besproken op social media, ook door volwassenen.
Met de inzet van deze socialmediakanalen willen wij onze doelgroepen beter bereiken. Onze doelstellingen zijn; het vergroten van naamsbekendheid, zichtbaarheid en meer mogelijkheden tot laagdrempelig contact. Om deze doelen te bereiken posten wij relevante content die de doelgroepen aanspreekt en waar de doelgroep zich in herkent. De content is divers en bestaat uit filmpjes, foto’s, illustraties en gesponsorde campagnes.
Voel je vrij en volg, deel en like onze sociale kanalen:
Instagram: Digitaal scheidingsloket
Facebook: Het digitaal scheidingsloket
Heb je vragen voor ons? Neem gerust contact met ons op!
Daniella Heymen en Rene Wentink
Team Digitaal Scheidingsloket