Open Leermateriaal kan een belangrijk instrument vormen in de strijd voor passend en inclusief onderwijs. De overheid heeft zelfs een speciaal programma in het leven geroepen. De komende weken vertellen onderwijsprofessionals uit onze regio hoe zij open en gratis te gebruiken lesmateriaal inzetten om hun lessen te verrijken. Deze week Harald Wiggers, die in onze regio en in nauw contact met scholen en het bedrijfsleven open leermateriaal inzet als programmamanager Sterk Techniek Onderwijs (STO). Hij kijkt met een eigen blik naar het onderwijs van nu en ziet een belangrijke rol voor open leermateriaal.
Harald Wiggers, programmamanager Sterk Techniek Onderwijs (STO)
“Sterk Techniek Onderwijs (STO) richt zich op het interesseren van jongeren op techniek en technologie. Dat doen we door jongeren al vroeg in contact te brengen met techniek. Het belangrijkste doel is beter aansluiten bij de wensen van het bedrijfsleven én aan de behoefte van leerlingen.”
“Ik heb sinds vijf jaar een eigen bedrijf waarin ik mij bezighoud met onderwijsinnovatie en onderwijstransitie, maar ik heb hiervoor 32 jaar in het onderwijs zelf gewerkt. Van docent tot schooldirecteur. Ik heb veel verschillende rollen gehad [Wiggers was o.a. voorzitter van de centrale
directie van het Liemers College en bovenschools directeur Onderwijsinnovatie en Relaties bij Quadraam, red.]. Als docent keek ik altijd al met een blik hoe we dingen anders konden organiseren.”
Het leermateriaal past niet meer in deze tijd
Eigentijdser, praktischer en aantrekkelijker
houses gaan verkopen. Zo komt het geld weer terug.”
Leerlingen scholen om energie te besparen
“Met de gemeente Arnhem werken we samen in een project rond energiearmoede. Wat wij leerlingen noemen, zijn vaak de kinderen in de huishoudens waar energiearmoede plaatsvindt. De gemeente komt in die huizen de drempel niet over, maar we hebben leerlingen geschoold in het nemen van maatregelen om energie te besparen. Mede dankzij een bouwmarkt die besparende maatregelen leverde, kunnen leerlingen op die manier thuis aan de slag om energiearmoede aan te pakken.”
“Vanuit VO-Content gebruiken we veel open leermateriaal. Daarnaast ontwikkelen we zelf ook veel lesmateriaal. Het open leermateriaal dat we zelf maken, stellen we beschikbaar voor iedereen. Zo is bijvoorbeeld een investering van 40.000 euro die wij ergens insteken iets waar veel meer organisaties wat aan hebben.”
Dit artikel is geschreven in het kader van het project In Verbinding, waar kennisdeling binnen ons samenwerkingsverband centraal staat. Lees alle artikelen op de overzichtspagina van In Verbinding.