Het primair onderwijs (po) en het voortgezet onderwijs (vo) werken met elkaar samen om een betere en doorlopende ondersteuning te bieden in de overstap van po naar vo – een ontwikkeling die we als samenwerkingsverband ondersteunen.

We zetten de belangrijkste veranderingen voor je op een rijtje.

  • De po-vo-consultaties voor leerlingen van reguliere basisscholen, die voorheen via ons verliepen, komen te vervallen. Deze gesprekken zullen voortaan rechtstreeks plaatsvinden tussen de po-school en de beoogde vo-school.
  • Een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kan voor leerlingen uit het reguliere po voortaan alleen worden aangevraagd als in overleg met de vo-school blijkt dat regulier vo niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling. De vo-scholen zullen hun onderbouwing hiervoor op papier zetten. Hiervoor zal vanaf 1 november een format beschikbaar zijn dat gedeeld zal worden met de schoolleiders en ondersteuningscoördinatoren vo. Daarnaast zorgen we voor een ondersteunend document dat de vo-scholen kan helpen in de voorbereiding voor deze gesprekken.

Voor kinderen die het speciaal onderwijs (so) of speciaal basisonderwijs (sbo) afronden, hanteren we voorlopig de gebruikelijke werkwijze. Dat wil zeggen: we screenen hun dossiers en adviseren waar mogelijk om te kijken of het kind in regulier vo geplaatst kan worden.

Let op: voor leerlingen waarvoor al een po-vo-consultatie is gepland bij het Onderwijsloket, blijft deze afspraak staan. Voor nieuwe consultatie-aanvragen vanuit het reguliere po gaan we ervan uit dat de po-scholen zelf het gesprek aangaan met reguliere vo-scholen om samen te zoeken naar de beste ondersteuningsmogelijkheden voor de leerling.

Ondersteuning Onderwijsloket

Wij blijven via ons Onderwijsloket een ondersteunende rol vervullen voor alle partijen door mee te denken over welke reguliere vo-scholen passende ondersteuning kunnen bieden. We zijn telefonisch bereikbaar om mee te denken over alle onderwerpen de hier aan bod zijn gekomen.